piątek, 12 lutego 2010

O szczotkowaniu - Pielęgnacja włosów cz.VI

Bywały takie chwile, w latach mojego dzieciństwa, kiedy rodzice zawozili mnie na drugi koniec Warszawy do moich dziadków na "krótkie wakacje dwudniowe". Najczęściej spowodowane było to "wyjściem" rodziców i późnym powrotem do domu oraz brakiem zapewnienia mi odpowiedniej opieki. Uwielbiałam takie wycieczki, czemu nie należy się dziwić, bo, dziadkowie, jak to dziadkowie, rozpieszczali mnie niemiłosiernie. 
Wtedy to wieczorem i rano, siadałam na dywanie u stóp babci, która z ogromnym namaszczeniem i cierpliwością szczotkowała moje loki szczotką z prawdziwego włosia końskiego. I zawsze powtarzała:
- Pamiętaj, szczotkuj włosy codziennie. Odpłacą Ci się tym, że będą piękne, mocne i lśniące.
Nie dopytywałam się dlaczego mam szczotkować. Jak babcia powiedziała, że tak ma być, to tak ma być. I już. 
Teraz już wiem, dlaczego. I - co najważniejsze - jak.
Włos jest bardzo delikatny, łatwo o jego uszkodzenie. Dlatego należy go odpowiednio pielęgnować. 
Dlaczego warto szczotkować włosy?
Przede wszystkim szczotkując, rozprowadzamy sebum, które jest wytwarzane przez gruczoły łojowe skóry. To sebum chroni przed słońcem i wiatrem. Dlatego warto szczotkować włosy rano.
Szczotkując włosy usuwamy starą keratynę i wszystkie zanieczyszczenia. Dlatego należy szczotkować włosy również wieczorem.
Szczotkowanie - to również masaż skóry głowy, poprawiający ukrwienie i wzmacniający cebulki włosowe. Dzięki temu włosy szybciej rosną.
Trzeba jednak pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wolno szczotkować włosów mokrych. Kiedy włosy są mokre, następuje rozpulchnienie łusek kreatynowych, które otwierają się i odsłaniają trzon włosa. Wtedy łatwo o uszkodzenie. 
Najlepiej po myciu, zostawić ręcznik na głowie tak długo, aż woda sama w niego wsiąknie. 
Włosy możemy rozczesywać grzebieniem o szeroko rozstawionych zębach.
I jeszcze słow kilka o szczotkach:
Najlepsze szczotki to te wykonane w całości z drewna - czyli z drewnianą rączką i drewnianymi zębami zakończonymi kuleczkami. Szczotka powinna być owalna, wyściełana gumą.
Szczotki należy czyścić co najmniej raz w tygodniu ciepłą wodą z szamponem. 
Jak szczotkować?
Pochylamy się do przodu i szczotkujemy włosy od karku w kierunku końcówek włosów i tak samo od boków i od czoła w kierunku końcówek. 
W każdym kierunku co najmniej 20 razy. Delikatnie, ale stanowczo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentuj... nie obrażaj... :-)